ZAANDAM - Op 24 en 25 juni 2017 speelt in het Zaantheater de nieuwe FluXus familiemusical Code Monet. Het wordt een door en door Zaanse productie met voornamelijk Zaankanters. Choreograaf Patrick Sabel, dansdocent bij FluXus, is verantwoordelijk voor alle danspartijen in de musical. Code Monet heeft een goede aan hem: al van jongs af aan is Patrick professioneel bezig in de dans- en musicalwereld.
Toen Patrick Sabel (30) in 2014 bij
FluXus les kwam geven ontmoette hij al snel Majanka Fröhlich, de
drijvende kracht achter de familiemusicals van FluXus. Patrick: “Op
een gegeven moment ben ik eens wezen kijken bij een musical van haar.
Daar had ik zo mijn mening over de danspartijen; we raakten hierover
aan de praat en uiteindelijk ben ik als choreograaf bij Code Monet
aan de slag gegaan.”
Van Den Bosch naar Zaandam
Patrick
komt oorspronkelijk uit Den Bosch en woont sinds 2013 in Zaandam.
Patrick: “Ik fietste weleens langs de gebouwen van FluXus en het
leek me al snel een goed idee om eens naar binnen te stappen om te
vragen of ik er danslessen mocht geven. Ik kwam terecht bij
danscoördinator Sander Buckers en voordat ik het wist kon ik
beginnen met mijn eerste dansles.”
In Den Bosch begon hij op
zijn zevende met streetdance, maar in de puberteit switchte hij naar
musical. “Ik was een lekkere snoeper en op mijn twaalfde werd ik
een soort tonnetje… Dansen was het laatste waaraan ik dacht,”
aldus Patrick.
Hij bleek veel talent voor musical te hebben want
op zijn dertiende stond hij in de musical Oliver van Joop van den
Ende. Enthousiaste geworden door deze ervaring kwam hij terecht bij
een musicalvereniging. Patrick: “Maar na een paar jaar begon het
toch weer bij me te kriebelen: ik ging weer dansen! Op een gegeven
moment zat ik op streetdance, stijldansen, toneel en musical. En oh
ja, ik moest ook nog mijn huiswerk maken… Gelukkig ging de
middelbare school mij prima af.”
Audities
Uiteindelijk
besloot hij zich aan te melden voor de Fontys Dansacademie in
Tilburg. Patrick: “Nadat ik mijn examen had gehaald heb ik
verschillende opstartcursussen gevolgd om er uiteindelijk auditie te
kunnen doen voor de musicalopleiding. Ik deed auditie voor Barrie
Stevens en die vertelde me botweg dat ik nooit werk zou krijgen en
dat ik maar beter kon stoppen. Tot op de dag van vandaag heb ik geen
idee waarom hij dat zei. Hij heeft toch ongelijk gekregen gelukkig,
maar het was wel een klein traumaatje voor me...”
Zijn
studieloopbaan verliep daarna wat moeizaam. Na vooropleidingen bij
dansacademie Lucia Marthas in Amsterdam werd hij uiteindelijk niet in
Amsterdam aangenomen, maar gelukkig wel in de net geopende
dansacademie van Lucia Marthas in Groningen. Patrick: “In mijn
derde jaar in Groningen stierf mijn oma. Zij was erg belangrijk voor
me en op de een of andere manier heb ik mij toen helemaal kunnen
storten op mijn studie. En met succes: ik studeerde af en had ook
gelijk werk. Ik mocht les gaan geven op de academie in Amsterdam, de
plek waar ik in eerste instantie voor was afgewezen...”
Manier
van lesgeven
Door zijn ervaringen met dansdocenten heeft hij
veel geleerd over de manier van lesgeven. En dan vooral hoe je het
niet moet doen. Patrick: “Ik heb wel veel onredelijke docenten
gehad die niet hun fouten wilden toegeven. Dat heb ik wel meegenomen
in mijn lessen; als ik mijn ongelijk heb dan zal ik dat toegeven. Ik
zal ook nooit tegen mijn cursisten zeggen dat ze het niet kunnen à
la Barrie Stevens. Dat vind ik verschrikkelijk; ik ben zelf het
voorbeeld van een student die dat te horen kreeg, maar het
uiteindelijk wel heeft gehaald. Doordat ik weet hoe zwaar op een
dansacademie kan zijn, eis ik wel discipline van mijn
cursisten.”
Monsterklus
Bij Code Monet wordt er
gewerkt met een cast van 25 volwassenen en 20 kinderen. Daarnaast is
er nog het musicalkoor van Daphne Groot en het orkest met docenten en
cursisten van FluXus. Patrick: “Het is heel bijzonder dat we al die
groepen zo goed met elkaar laten samenwerken. Majanka Fröhlich is
verantwoordelijk voor het spel, Daphne Groot voor de zang en ik voor
de dans. Alle drie weten we hoe we de verschillende disciplines
kunnen combineren. Als ik dans maak weet ik wat ze daarbij nog kunnen
zingen en spelen; het moet haalbaar zijn, maar het moet er ook goed
uitzien.
Het is een monsterklus: we hebben maar liefst elf dansen
ingestudeerd. Het zit allemaal in mijn hoofd, hoewel mijn ideeën wel
aan te passen zijn. Dat moet ook wel want het script of de
zangpartijen worden ook weleens aangepast en dan moet je meegaan. Zo
blijft het voor iedereen leuk.”
Verschillende
dansstijlen
Bij Code Monet mogen we heel veel variatie in de
dans verwachten. Patrick: “Het publiek krijgt veel verschillende
stijlen en sferen voorgeschoteld. De dansen passen bij wat op dat
moment op het toneel gebeurt: waar veel dans moet zijn is veel dans.
En daar waar het niet nodig is, is het er niet. Eén dans is ook
gesneuveld om dat het te overheersend was voor het liedje dat erbij
gezongen werd. Uiteindelijk kun je wel zeggen dat je alles wat ik
ooit gedaan heb in mijn danscarrière op de een of andere manier
terug te zien is in Code Monet. Het wordt echt een hele leuke
musical!”