Technologie en digitalisering vormen inmiddels de norm in het dagelijks leven. In de zakelijke wereld is dat uiteraard niet anders. Het feit dat daardoor ook steeds meer onpersoonlijke communicatievormen de norm worden, wil echter niet zeggen dat we massaal voorbij kunnen gaan aan zakenrelaties. Alhoewel we steeds vaker een e-mail versturen in plaats van de telefoon pakken en vergaderingen veel vaker online dan face-to-face plaatsvinden, is het van belang om af en toe te laten blijken welke waarde je aan een betekenisvolle band hecht. Een effectieve manier om dit te doen is middels een relatiegeschenk.

Zakenrelaties als cruciaal element van een succesvolle onderneming

We staan er eigenlijk nauwelijks bij stil, maar zakenrelaties vormen een van de cruciale fundamenten van bedrijven met een duurzame toekomstvisie. In je eentje bereik je de top immers nooit. Zakenrelaties dragen direct en indirect bij aan het succes van je onderneming. Door met de juiste partijen in zee te gaan, lukt het je optimaal om zakelijke kansen te creëren en te benutten. De basis van vertrouwen die je in de loop van de tijd opbouwt, vormt op zijn beurt weer een vruchtbare bodem om nog efficiënter samen te werken. Dit is in het voordeel van beide partijen.

De praktische en immateriële waarde van relatiegeschenken

De vertrouwensband en het wederzijdse respect kun je nog eens extra kracht bijzetten door zakenpartners een relatiegeschenk cadeau te doen. Dat hoeven overigens geen dure cadeaus te zijn, een eenvoudige attentie zoals een aansteker met naam kan al de juiste snaar raken. Of wat te denken van bijvoorbeeld een paraplu? In het onvoorspelbare Nederlandse weer kan deze regelmatig van pas komen. Een bedrukt geschenk heeft praktische, maar ook immateriële waarde.

De pluspunten van relatiegeschenken op een rijtje

Aan relatiegeschenken zijn tal van voordelen verbonden. Behalve de versterking van de onderlinge binding zorg je er met een dergelijke attentie voor dat een zakenpartner over een tastbare herinnering aan de samenwerking beschikt. Met een passende attentie kun je ervoor zorgen dat de ontvanger nog meer positieve associaties met jouw bedrijf opbouwt. Bovendien werk je tegelijkertijd aan het versterken van je merkidentiteit. Een relatiegeschenk met logo levert je een vergroting van je naamsbekendheid op. Zeker wanneer je een geschenk als een paraplu cadeau doet, maakt de gebruiker mooie reclame voor jouw merk.

Een investering in je onderneming

Relatiegeschenken bieden voor zowel de ontvanger als de verzender voordelen. Voor die eerste is dat de praktische meerwaarde, voor de tweede is dat de hierboven genoemde naamsbekendheid en de positieve associaties die een product oproept bij de bedrijfsnaam. Wanneer een cadeau veelvuldig wordt gebruikt, kan dit je zelfs nieuwe zakelijke contacten opleveren. Daarom is het van belang om dergelijke attenties ook nooit als een onvermijdelijke kostenpost, maar als een investering in je onderneming te zien. Bovendien hoeft een presentje niet duur te zijn en is de stuksprijs lager naarmate je meer bestelt.