ZAANDAM - Regelmatig zijn de zogenaamde “gezonde” repen , zoals müesli- of ontbijtkoekrepen bij de supermarkt in de aanbieding. Lagere scholen adviseren de ouders zelfs deze repen als tussendoortje mee te geven.

In deze repen zitten niet alleen suiker, maar ook bijvoorbeeld glucosestroop, fructose die nog eens suiker bevatten. In één zo’n reep zit gemiddeld 5 gram suiker en in sommige ontbijtkoekrepen , zit meer suiker, dan in een gevulde koek.

Wat gebeurt er in je lijf na het eten van zo’n reep? De bloedsuikerspiegel stijgt snel. Ons lichaam wil dit zo snel mogelijk weer in balans krijgen. Vaak daalt de bloedsuikerspiegel onder het basale niveau, waardoor we “lekkere trek” krijgen. Wacht eens even... eet je niet zo’n reep om je trek te stillen? Zo kom je dus in dat bekende kringetje terecht.

Voor kinderen wordt geadviseerd om niet meer dan 100 calorieën per dag aan tussendoortjes te eten en volwassenen 250 calorieën. Een müesli reep bevat al ongeveer 100 calorieën en een ontbijtkoekreep ruim twee keer zoveel, je zit dus zo aan de aanbevolen hoeveelheid.

Neem als tussendoortje liever snackgroenten of fruit ,die bevatten minder calorieën en minder suiker.