De aanwezigheid van opzichtige reclame van een online gokbedrijf tijdens het beachvolleybal-evenement op De Burcht, afgelopen 15 en 16 juni 2024, heeft opnieuw tot gefronste wenkbrauwen en politieke vragen geleid in Zaanstad. Juist omdat er ook jeugdactiviteiten plaatsvonden, wringt dit met de strenge reclameregels die sinds 1 juli 2023 gelden, bedoeld om met name minderjarigen te beschermen. Wat houden die regels ook alweer in, en waarom blijft het in de praktijk soms misgaan?

Focus op online, weg uit openbaar

Legale aanbieders van online kansspelen, die een breed scala aan entertainment bieden zoals te vinden is op platforms als https://letsjackpot.org/, mogen wel online adverteren, maar zijn gebonden aan strikte voorwaarden. Ze moeten er alles aan doen om hun reclames weg te houden bij jongeren (onder 24 jaar) en mensen die zichzelf hebben uitgesloten via Cruks. Dit vereist zorgvuldige targeting en leeftijdsverificatie.

De kern van de aangescherpte wetgeving is dat 'ongerichte' reclame voor online kansspelen, reclame die een breed publiek bereikt zonder onderscheid te maken in leeftijd of kwetsbaarheid, grotendeels verboden is. De bedoeling is om de promotie van gokken te beperken tot kanalen waar men beter kan controleren wie de boodschap ziet, voornamelijk online dus.

Wat mag absoluut niet meer

Wat sinds juli 2023 expliciet niet meer mag, en waar het op De Burcht mis lijkt te gaan, is adverteren op openbare plekken. Denk aan billboards, bushokjes, maar dus ook evenemententerreinen die vrij toegankelijk zijn. Ook reclame in kranten, tijdschriften, op radio en tv voor online gokken is taboe. Verder is het verboden om rolmodellen zoals bekende sporters of influencers in te zetten voor gokreclames, om te voorkomen dat zij jongeren aanspreken. De regels zijn dus helder: houd gokreclame weg uit de publieke ruimte en bescherm minderjarigen.

Sponsoring is geen vrijbrief

Hoewel directe reclame sterk aan banden is gelegd, bestonden er overgangsregelingen voor sponsoring. Gokbedrijven mochten nog wel sportteams of evenementen sponsoren. Echter, ook deze mogelijkheid wordt uitgefaseerd (sportsponsoring stopt per 1 juli 2025) en het was nooit een vrijbrief om de basisregels te omzeilen. Ook bij sponsoring mag de uiting niet ongericht zijn of specifiek jongeren aanspreken. Zichtbare logo’s of banners op een locatie waar kinderen spelen, blijft dus problematisch.

Verantwoordelijkheid en handhaving

De Kansspelautoriteit (Ksa) ziet toe op de naleving van deze regels. Maar de verantwoordelijkheid ligt breder: bij de gokbedrijven zelf, bij mediapartijen, en zeker ook bij organisatoren van lokale evenementen, zoals in dit geval Sportbedrijf Zaanstad als mede-organisator. Zij moeten zorgen dat afspraken met sponsors voldoen aan de wet. De recente ophef in Zaandam, zeker na een eerder incident en beloftes, laat zien dat hier nog een slag te maken is.