ZAANSTAD - Zaanstad is blij verrast met de ruim zestig ingezonden concepten over een nieuwe aanpak van de huidige subsidieregeling. In een ‘Challenge’ (uitdaging) kan een gemeente inwoners oproepen om mee te denken over projecten, initiatieven of beleid. De laatste Challenge in Zaanstad ging over het vernieuwen van de gemeentelijk subsidieregeling. Maandagmiddag 10 april werden de vijf beste (creatieve, insprirerende en ludieke) inzendingen beloond met een geldprijs, een bos bloemen en lovende woorden van wethouder Rita Visscher-Noordzij. Helaas konden niet alle prijswinnaars aanwezig zijn.

Bijna alle inzenders hadden hun creativiteit ruim baan gegeven en deden zeer bruikbare suggesties, onder meer over intensievere inzet van social media en meer heldere en duidelijke informatie. Rode draad was in bijna alle voorstellen wel de invloed en het ‘stemrecht’ van inwoners.

De beoordelingscriteria:

  • originaliteit: is dit nou écht vernieuwend?
  • populariteit: krijgen we hiermee meer aanvragen?
  • democratisering: zijn bewoners aan zet? en
  • praktische haalbaarheid: is het eenvoudig te realiseren?

De winnaars van plaats 2 t/m 5 zijn geselecteerd voor onderdelen van hun plan. Deze onderdelen waren zo aansprekend en enthousiasmerend, dat de jury hen ook als prijswinnaars heeft uitgeroepen. Deze inzendingen leveren met elkaar en samen met eerdere input vanuit de stad (Platform aan de Zaan) bruikbare elementen om een nieuwe regeling uit op te bouwen.

Eerste prijs voor Maak Zaanstad Mede Mogelijk door Ruben Spelier: € 1.500

Absolute winnaar is de inzending ‘Maak Zaanstad Mede Mogelijk’ van Ruben Spelier. Zijn inzending sprong er echt bovenuit; de jury vond het plan zeer aansprekend en heel gedetailleerd uitgewerkt. Hij betrekt niet alleen inwoners maar ook de ondernemers van de stad en heeft naast subsidie ook de mogelijkheid tot crowdfunding opgenomen.

Er is geen derde prijs. De jury besloot twee inzendingen de tweede plaats te laten delen:

€ 750 voor Zaanse Helden door Yvonne Rouwhorst

Goede voorbeelden tonen heeft een sterke positieve uitstraling die anderen tot inspiratie kan dienen. Vrijwilligers, ‘helden’ die iets bijzonders doen en succesvol zijn, te waarderen en te presenteren aan de stad en de mogelijkheid hiervoor mensen te nomineren sprak de jury zeer aan. Deze vorm van PR voor een nieuwe regeling beschouwde de jury als bruikbaar element.

€ 750 voor De Babbelaar door Pascal Boekee

Met een ‘Babbelaar’ kun je praten. Het is een ‘ect mens’ met wie je kunt chatten en aan wie je vragen kunt stellen. Uiteindelijk kun je meebeslissen. Het snelle proces, en het concept -  een tekening van een mannetje/vrouwtje als herkenbaar beeld als ingang van een chatfunctie - waren voor de jury de hoofdreden om voor deze inzending te kiezen.

4e prijs € 350 ZNSTD panel en combi's door Freya Ruijs

Deze inzender had meerdere ideeën, waarin zij steeds blijk gaf van een frisse blik op het subsidie-instrument en de promotie daarvan. Zoals een lespakket, een subsidiespel, ook op de jongere doelgroep gericht. Hoewel de plannen niet volledig zijn uitgewerkt, vond de jury de vormgeving, de insteek naar de jonge doelgroep en de eenvoud aansprekend.

5e prijs € 150 Wat zou jij hier doen met een zak poen door Stefan van Hulten

De jury is enthousiast over de slogan en vond de inzending uitdagend en ludiek. De oproep te dromen voor de stad en die dromen werkelijkheid te laten worden met elkaar, sprak de jury bijzonder aan. De praktische invulling om in de stad zakken geld neer te zetten achtte vond de jury niet haalbaar, maar inspireerde wel om wijken, straten en inwoners concreet te betrekken.