Wanneer je als ondernemer start, dan vraag je ongetwijfeld advies aan andere ondernemers binnen je branche. Hoe je meer klanten kan vergaren, tips over zakendoen met andere bedrijven en hoe je bijvoorbeeld het beste personeel kunt werven. En waarschijnlijk hoor je dan vaak als advies: je moet netwerken.
Deze term is immers ingeburgerd in het hedendaagse ondernemersleven. En als je online wat artikelen leest, dan krijg je ook voldoende tips over netwerken. Maar lang niet aan al deze tips heb je iets, want netwerken dien je niet roekeloos te doen. Het is verstandiger om je tijd slim te besteden en effectief te gaan netwerken.
Weet wat je doet
Als je binnen een branche actief bent, waar er zogenaamde ‘verzadiging’ is, dan zal je merken dat er vrijwel elke week wel iets te doen is. Dat je naar een bedrijfsevenement kan, een lezing, cursus en ga zo maar verder. Veel beginnende ondernemers denken dat het verstandig is om overal heen te gaan, maar dat is zeker niet altijd het geval. Het is belangrijk om het strategisch te benaderen en met een doel te komen.
Wil je bijvoorbeeld als ondernemer alleen eerst je zichtbaarheid vergroten? Dan kun je bijvoorbeeld thermosbekers bedrukken bij Gulle Gever en deze weggeven bij een evenement. En heb je bijvoorbeeld vakmensen nodig? Dan kun je beter eens contact opnemen met scholen om te zien of er jong ‘talent’ bij loopt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Maar hopelijk is het punt duidelijk: doe nooit zomaar wat, want anders kost het je alleen maar nodeloze energie en ook heel veel geld zonder dat je er echt wat voor terugkrijgt .
Authenticiteit
Welnu, als je online artikelen leest dan zal je ook tips krijgen over hoe je je moet gedragen. Dat je zelfvertrouwen dient uit te stralen, een strakke hand geven, er verzorgd uitzien en ga zo maar verder. Toegegeven, dit zijn allemaal nuttige tips, maar het is vooral belangrijk om authentiek te zijn. Je bent ongetwijfeld ondernemer geworden omdat je een bepaalde passie voor iets hebt.
Wanneer je met oprechte passie over een onderwerp iets vertelt, dan zal je zien dat dit direct een impact heeft op je lichaamshouding, je stem en ga zo maar verder. We hoeven je uiteraard niet te vermoeien met het cliché: wees vooral jezelf, maar toch zit er een kern van waarheid in. Hoewel je dan beter het volgende advies in acht kunt nemen: wees de beste versie van jezelf!
Laagdrempelig
Slim netwerken doe je ook door alles niet te groot te maken. Uiteraard is het belangrijk om alles goed voor te bereiden, maar wanneer je klanten aan je wilt binden heeft het weinig zin om een ellenlange onpersoonlijke presentatie te geven. Klanten, partners en eventuele nieuwe medewerkers hebben liever een goed gesprek.