Met de overvloed aan digitaal entertainment is het steeds lastiger om de aandacht van websitebezoekers lang vast te houden. Korte video’s zijn steeds populairder op sociale media als YouTube, Facebook en TikTok, en mensen zijn inmiddels gewend om essentiële informatie in een paar seconden te krijgen. Lokale nieuwssites en bedrijven zullen dus nieuwe manieren moeten verzinnen om hun verhaal te vertellen.

Wat is gamificatie?

Een manier om dat te doen is via gamificatie. Gamificatie is simpelweg het toepassen van spelelementen in een omgeving die eigenlijk niet draait om het spelen van een spelletje. Anders dan bij een game is het doel van gamificatie dat u bepaald gedrag wilt stimuleren. Hierbij kan het gaan om het verhogen van de productiviteit op het werk, het stimuleren van klanten om meer te kopen bij uw bedrijf of om betrokkenheid bij een bepaalde kwestie te creëren.

Er zijn verschillende vormen van gamificatie. Een hele simpele vorm is bijvoorbeeld het balkje op LinkedIn dat aangeeft voor hoeveel procent uw profiel is ingevuld. Natuurlijk wilt u dat balkje niet op een luttele 25% laten steken. Tegelijkertijd gaat een app als Duolingo veel verder met spelelementen. Hoewel het hier om taalcursussen gaat, is het ook de bedoeling dat u uw streak behoudt, punten verdient en andere gebruikers verslaat in het klassement. Een cryptocasino leert u dan weer hoe betalen met crypto werkt door de mogelijkheid te bieden om tijdens het pokeren cryptovaluta in te zetten. Ook een loyaliteitsprogramma waarmee punten verdiend kunnen worden of interessante bonussen voor trouwe klanten zijn manieren waarop een casino zijn klanten betrokken en geïnteresseerd houdt.

Waarom werkt gamificatie?

Gamificatie is momenteel een ware hype, maar er is natuurlijk een reden waarom steeds meer websites spelelementen toevoegen om bezoekers langer geïnteresseerd te houden. De rol van motivatie binnen gamification is belangrijk. Wanneer u een spel speelt komt er dopamine vrij, het welbekende geluksstofje. Dit helpt mensen om gemotiveerd te blijven en de drive te hebben om zichzelf te verbeteren. Ook helpt het ze om zich beter te concentreren.

Veel bedrijven werken daarom met beloningen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw klanten punten te laten verzamelen voor aankopen. Die punten zelf zijn niet zoveel waard natuurlijk, maar op die manier onthouden uw klanten wel onbewust dat ze door het gewenste gedrag (het kopen van uw producten) te vertonen een beloning (punten) krijgen. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk meer bij u blijven kopen.

Is gamificatie de toekomst?

Gaat ieder platform dus binnenkort aan gamificatie doen? Gamificatie op lokale nieuwswebsites is bijvoorbeeld een onderwerp van discussie. Uit verschillende onderzoeken blijkt: jongeren consumeren minder nieuws. Maar liefst 20% zegt “niet erg geïnteresseerd” of “helemaal niet geïnteresseerd” te zijn in het nieuws, en ook raadplegen mensen steeds minder traditionele media, zoals kranten en de televisie. In plaats daarvan komt nieuws steeds vaker binnen bij mensen via sociale media, podcasts, nieuwsverzamelsites, meldingen en zoekmachines.

Zou het dus helpen om een lokale nieuwswebsite leuker te maken via quizzen, polls en andere interactieve elementen? Misschien wel, maar uiteindelijk zitten er ook wat haken en ogen aan. Gamificatie maakt mensen namelijk niet intrinsiek gemotiveerd om iets te leren. Een ander gevaar is dat men zich meer concentreert op spelbeloningen dan op de eigenlijk inhoud. Het is dus altijd belangrijk om vooral te bedenken hoe u een verhaal wilt vertellen, en hoe u uw boodschap het beste overbrengt op uw lezers, of dat nu met spelelementen is of niet.