Toen bekend werd dat het wereldberoemde Louvre zijn beveiligingssysteem had beschermd met het wachtwoord 'Louvre', kon het internet zijn lachen niet inhouden. Het voelde een beetje alsof iemand zijn huis afsluit met een briefje op de deur: “Sleutel ligt onder de mat.” Het bekendste museum ter wereld, met de Mona Lisa als kroonjuweel, bleek digitaal kwetsbaar door een wachtwoord dat zelfs een stagiair bij een hackersforum zou raden.

Toch zegt dit incident meer dan we denken. Het gaat niet alleen over een beveiligingsblunder in Parijs, maar over iets wat wij allemaal doen: gemak boven veiligheid stellen. We willen snel inloggen, niet nadenken. En dat maakt ons, net als het Louvre, een beetje slordig.

Waarom we blijven kiezen voor slechte wachtwoorden

We weten het allemaal: “Gebruik sterke wachtwoorden”, “Verander ze regelmatig”, “Gebruik tweestapsverificatie”. En toch blijven ‘123456’, ‘welkom01’ en ‘password’ wereldwijd de populairste wachtwoorden. Het is niet domheid, het is menselijk gedrag. We willen dat dingen snel werken. En in de drukte van alledag is een simpel wachtwoord verleidelijker dan een ingewikkelde combinatie van cijfers en tekens die je toch vergeet.

Het Louvre staat hierin niet alleen. Ook bedrijven, scholen en zelfs overheidsdiensten maken zich schuldig aan digitale gemakzucht.

Hoe kon dit gebeuren?

Culturele instellingen zijn vaak traag in het vernieuwen van hun digitale infrastructuur. Hun prioriteit ligt bij kunst, niet bij IT. Beveiliging is zelden een hoofdpunt in het jaarbudget, tot er iets misgaat. Daarnaast heerst er nog steeds een vals gevoel van veiligheid. “Wie wil ons nou hacken?” denkt men. Maar anno 2025 ligt de digitale dreiging overal op de loer. Niet alleen banken of overheden worden aangevallen; ook musea, ziekenhuizen en lokale bedrijven zijn doelwit. De moderne inbreker komt niet met een koevoet, maar met een laptop.

De ironie van het Louvre

Er zit iets symbolisch in dit verhaal. Terwijl de Mona Lisa glimlacht achter kogelvrij glas, blijken de digitale deuren wijd open te staan. Leonardo da Vinci zou zich omdraaien in zijn graf. Of misschien juist glimlachen om de absurditeit ervan: de mens die briljante kunst maakt, maar zijn wachtwoord vergeet te vernieuwen.

De boodschap is simpel: digitale veiligheid is mensenwerk. Je kunt nog zo’n prestigieus instituut zijn – als iemand ‘louvre’ intypt en binnenkomt, dan heb je het zelf te makkelijk gemaakt.

Van kunst tot algoritmes

Het incident legt ook bloot hoe ons leven in korte tijd volledig is verschoven van fysiek naar digitaal. Musea streamen tentoonstellingen, concerten vinden plaats via YouTube en zelfs bordspellen hebben inmiddels een online variant.

Het incident laat ook zien hoe ons dagelijks leven steeds verder digitaliseert. We krijgen herinneringen van Microsoft om onze e-mailwachtwoorden te wijzigen, apps dwingen ons om tweestapsverificatie in te schakelen en zelfs online platforms waar gebruikers toegang krijgen tot fysieke speeltafels via een livestream, vragen hun klanten regelmatig om hun wachtwoord te vernieuwen voordat ze kunnen inloggen. Het is duidelijk: als zelfs zulke platforms periodieke beveiligingscontroles eisen, zouden wij dat zelf ook serieuzer moeten nemen.

Vijf simpele regels voor een slimmer digitaal leven

Je hoeft geen techneut te zijn om veiliger te leven op internet. Deze vijf stappen maken al het verschil:

  1. Gebruik unieke wachtwoorden: vermijd namen, verjaardagen of simpele patronen.
  2. Schakel tweestapsverificatie in: die extra sms-code of appmelding houdt indringers buiten.
  3. Update je apparaten: software-updates zijn geen irritante pop-ups, maar beveiligingspatches.
  4. Wees kritisch op links en bijlagen: cybercriminelen gebruiken emotie en haast om je te misleiden.
  5. Houd werk en privé gescheiden: gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord.

Het kost hooguit een paar minuten, maar kan je maanden digitale ellende besparen.

Waarom we het toch niet leren

Digitale veiligheid is ondankbaar werk. Als alles goed gaat, merk je er niets van. Geen nieuws, geen paniek, geen adrenaline. En dus schuiven we het voor ons uit. Tot het misgaat.

Dat is precies waarom mensen, bedrijven en zelfs musea dezelfde fouten blijven maken. We zijn gewend geraakt aan gemak, niet aan preventie. We denken pas aan beveiliging als we al gehackt zijn. Net zoals we pas over gezondheid nadenken na een bezoek aan de huisarts.

De kunst van voorzichtig zijn

Het verhaal van het Louvre is grappig, maar ook leerzaam. Het laat zien dat zelfs de hoeders van de grootste kunstschatten ter wereld vergeten dat ook data beschermd moet worden. Digitale nalatigheid is de nieuwe vorm van onoplettendheid.