Wethouder Gerard Slegers (Havens en Vaarwegen): “De afgelopen jaren is het aantal boten flink gegroeid in de Zaanse wateren. Daarmee is ook de vaaroverlast toegenomen. Denk aan te hard varen, ongevallen, geluidsoverlast en schade aan de natuur. Nu is iedereen nog anoniem op het water waardoor het lastig is om deze overlast effectief te bestrijden. Als boten volgend jaar een vignet hebben, kunnen we beter toezicht houden op het water. We hebben dan beter zicht op hoeveel mensen waar varen. Daardoor weten we waar we meer moeten patrouilleren om ongelukken te voorkomen en hard varen tegen te gaan.”
Roep vanuit de samenleving
Onder andere de Dorpsraad Krommenie, natuurbeschermers en inwoners van Krommenie en Westzaan die op en rond het water wonen hebben een dringend beroep gedaan aan de gemeente om de overlast op het water tegen te gaan. Boswachter Barry Hogenstijn van Staatsbosbeheer vaart regelmatig door de polder van Westzaan. "Hardvaren en geluidsoverlast zijn enorm schadelijk voor planten en dieren. Vogels zoals futen en meerkoeten broeden in de rietkragen. Het komt vaak voor dat snel varende boten grote golven creëren waardoor de eieren en de jonge vogeltjes uit het nest worden gespoeld. Ook schrikken oudervogels door het hardvaren en verlaten het nest. Daardoor vormen de eieren of jongen een makkelijke prooi voor roofdieren. Wanneer er geen rietkragen meer om de eilanden zitten, slaan de golven stuk op het land en kalven de eilanden in de polder steeds verder af. Kortom het leefgebied voor planten en dieren wordt ernstig verstoord. Als boten een vignet krijgen, wordt het makkelijker om overlast aan te pakken."
Bergen van wrakken
De kosten voor het beheer van de Zaanse wateren zoals het bergen van wrakken en weesboten is de afgelopen jaren flink gestegen. Meestal draait de gemeente op voor de bergingskosten. Door het heffen van Binnenhavengeld pleziervaart, betalen de gebruikers van de Zaanse vaarwegen mee aan het onderhoud en het beheer van de wateren. Denk daarbij ook aan de kosten voor het onderhoud en beheer van bruggen, sluizen, kades en afmeervoorzieningen. Het college schat in dat het heffen van Binnenhavengeldpleziervaart in 2026 rond de € 300.000 per jaar aan baten zal opleveren. Deze baten gebruikt de gemeente volledig voor het onderhoud en het beheer van de vaarwegen en voor het vergroten van de veiligheid op en rond het water.
Planning
Na de zomer buigt de gemeenteraad zich over het voorstel om binnenhavengeld in te voeren. Als de gemeenteraad instemt met dit voorstel, dan is de ambitie van het college om vanaf 1 januari 2026 binnenhavengeld te gaan heffen.
Vraag en antwoord
Om welke boten gaat het?Pleziervaartuigen die gebruik maken van de Zaanse wateren met een motor/waar een motor aan gehangen kan worden. Voor rubberbootjes (waar geen motor aan kan), kano’s, kajaks, waterfietsen en SUP boards hoef je geen Binnenhavengeld pleziervaart te betalen. Ook beroepsvaartuigen zijn uitgesloten.
Vanaf wanneer gaat dit in?
Dat is afhankelijk van de besluitvorming in de gemeenteraad. Als de gemeenteraad na de zomer instemt met dit raadsvoorstel dan is de invoering naar verwachting per 1 januari 2026. Na de besluitvorming in de gemeenteraad start de gemeente de communicatie naar booteigenaren.
Wat moet ik nu doen als booteigenaar/schipper?
Voor nu hoeven booteigenaren/schippers niets te doen. Als de gemeenteraad het raadsvoorstel na de zomer goedkeurt, dan moet iedere booteigenaar/schipper in Zaanstad vanaf 1 januari 2026 Binnenhavengeld pleziervaart betalen. De eigenaar/schipper is zelf verantwoordelijk voor de aangifte en het betalen van de heffing Binnenhavengeld pleziervaart. Als bewijs van betaling krijgt de eigenaar een vignet dat hij op zijn boot moet plakken.
Hoeveel gaat mij dit kosten als booteigenaar?
Het Binnenhavengeld pleziervaart voor 2026 is € 152 per jaar voor eigenaren met een ligplaats in Zaanstad. Voor mensen die buiten Zaanstad een ligplaats hebben en alleen door de Zaanse wateren varen, kost het € 25 per jaar.
Geldt deze heffing Binnenhavengeld pleziervaart ook in andere gemeenten?
Ja. Onder andere de gemeente Amsterdam, Haarlem en de provincie Noord-Holland heffen al Binnenhavengeld pleziervaart. Als je door de wateren van de provincie, Amsterdam of Haarlem wilt varen, moet je al Binnenhavengeld pleziervaart betalen en heb je (als het goed is) al een vignet op jouw boot. Tijdens SAIL Amsterdam 2025 geldt ook een vignetplicht. Zie Vaarregels SAIL 2025