De ongeveer 25 deelscooters zijn over vier fysieke hubs/ standplaatsen verdeeld: Ebbehout (station), Stationsstraat – Westzijde, Wilhelminastraat – Zaantheater en Wibautstraat – OV halte Morgensterstraat. Er is bewust gekozen om de hubs bij een (OV-)knooppunt te realiseren en niet in een woonwijk. Uit de proef komt naar voren dat de gebruikers de scooters goed weten te vinden. De beschikbaarheid van de deelscooters is op orde. De mogelijkheid om de rit in Amsterdam te starten en/of te beëindigen is een groot succes. Het gemiddeld aantal kilometers per rit ligt ruim boven het landelijke gemiddelde van circa drie kilometer.
Geen verrommeling openbare ruimte
Om te voorkomen dat deelscooters gaan rondzwerven, zijn op deze hubs herkenbare parkeervakken met borden gemaakt voor het parkeren van de deelscooters. De gemeente heeft er bewust voor gekozen dat gebruikers een scooterrit alleen kunnen starten en afsluiten in een parkeervak van een hub. Uit de evaluatie komt naar voren dat dit goed werkt. Er is geen sprake van verrommeling van de openbare ruimte. Er zijn slechts enkele klachten ontvangen over verkeerd geparkeerde scooters. Daarnaast heeft Check een systeem om gebruikers te stimuleren om de scooter goed achter te laten.Uitbreiding hubs
Same met deelscooteraanbieder Check wil Zaanstad de komende maanden het aantal hubs gefaseerd uitbreiden. Hierdoor vergroten we het aanbod van deelscooters en bieden we inwoners meer reismogelijkheden.
Bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren
Het stimuleren van deelmobiliteit sluit aan bij de ambities uit het Zaans Mobiliteitsplan 2040. De gemeente Zaanstad wil graag het aanbod van deelmobiliteit (auto, scooter en fiets) verder vergroten. Dit is één van de maatregelen om de bereikbaarheid en de leefbaarheid voor inwoners op de langere termijn te verbeteren.