ZAANSTAD - Het college heeft een aangepast ontwerp van de rondweg Westerkoog vastgesteld. Dit is nodig omdat de maximumsnelheid omlaag gaat naar 30 kilometer per uur. Ook zorgt de 24-uurs opening van busbrug De Binding in 2028 voor meer verkeer op de rondweg. De rondweg wordt een zogenaamde GOW30 weg (Gebiedsonsluitingsweg) waar je maximaal 30 kilometer per uur mag rijden en het verkeer op de rondweg voorrang heeft. Bredere fietsstroken op De Glazenmaker en van de rijbaan gescheiden fietspaden op De Wildeman geven de fietser ruim baan. Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers: "Het nieuwe ontwerp zorgt ervoor dat er een soepele en veilige doorstroming zal zijn van het extra verkeer. Er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers, wat de verkeersveiligheid zal verbeteren."

De buurt en belanghebbenden zijn betrokken geweest bij het maken van het aangepaste ontwerp. De bus zal stoppen bij de haltes op de rijbaan in combinatie met drempels en voetgangersoversteekplaatsen. De voetgangersoversteekplaatsen liggen nu op betere locaties, geven een snelheid remmend effect en zijn gunstig voor de veiligheid van voetgangers en fietsers. Verder is het ontwerp zoveel mogelijk teruggebracht naar het oorspronkelijke stedenbouwkundige ontwerp. Het trottoir blijft tegen de gevel van de woningen en ook de brede groenstrook met bomen tussen de woningen en de rondweg blijft.

Planning

Binnenkort buigt de gemeenteraad zich over het ontwerp. Bij een positief besluit door de gemeenteraad, dan zullen de werkzaamheden aan de rondweg in 2027 plaatsvinden. Naar verwachting kan dan in het eerste kwartaal van 2028 busbrug de Binding permanent open.


https://openpub.zaanstad.nl/wp-content/uploads/2025/09/Ontwerp-rondweg-Westerkoog-bijage-bij-persbericht-rondweg-18-sept-2025-2.pdf