ZAANDAM - Vorige week kwam de jury bij elkaar van het Fonds Productontwikkeling dat Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) in het najaar van 2020 opzette. Van de ideeën voor uitbreiding van het toeristische aanbod in de Zaanstreek was het ‘Van bank naar bank’-plan van Marene Kok het beste. Haar idee wordt vanuit het fond ondersteund met de maximumbijdrage van € 5.000,-.

Onder de naam ‘Van bank naar bank’ worden twee wandelroutes en een fietsroute uitgezet, die je van bankje naar bankje voeren. Een QR-code op het bankje leidt je online naar een uniek verhaal over de Zaanstreek. Marene Kok in het plan: “Bankjes zijn bij uitstek geschikt om elkaar te ontmoeten, maar ook om gewoon uit te rusten of naar een mooi verhaal te luisteren of te genieten van de omgeving. Er komen drie uitklapbare kaarten waarop de bankjes genummerd staan, zo’n 10 tot 12 per kaart. Met een overzichtelijke route waarop, naast wat foto’s eveneens de QR code wordt afgedrukt. Plus, voor degenen die geen QR-code willen of kunnen scannen ook een kort verhaaltje bij elk bankje.” Naast toeristen hoopt Marene ook bewoners te kunnen verrassen met de routes en verhalen.

Succesvolle start verwacht
De jury bestaande uit Anneke Wijdogen-Vis (directeur SMZ), Janelle Fraenk (beleidsadviseur toerisme, gemeente Zaanstad), Tieme Klinkers (accountmanager overheden, amsterdam&partners) en Marieke Verweij (hoofd publiekszaken Zaans Museum) kwam vorige week bij elkaar. Juryvoorzitter Anneke Wijdogen-Vis: “Marene Kok heeft met haar initiatief ‘Van bank naar bank’ een voortvarende start gemaakt. Zij heeft reeds een aantal samenwerkingspartners en financiële middelen bij elkaar gebracht. Met haar kennis van de streek, haar lokale netwerk en invalshoek heeft ze de jury overtuigd dat zij de uitwerking tot een succes gaat maken. Daarnaast past het initiatief goed binnen de verhaallijnen van Marketing Zaanstreek, waar onder meer aandacht is voor het industrieel erfgoed en de Zaanse makers. Wij kennen haar dan ook met vol vertrouwen de bijdrage vanuit het Fonds Productontwikkeling toe.” Ook de pitch van Mascha Schrander voor het plan ‘Wormerland Experience’ wil de jury niet ongenoemd laten: “De ideeën over een Wormerland Experience waren prachtig in beeld gebracht en goed uitgedacht qua doelgroep.”