ZAANDAM - Om de aandacht te vestigen op de smaakmakers die een belangrijke rol spelen in het heden en verleden van de Zaanstreek én de lokale horeca te promoten, organiseert Marketing Zaanstreek in november de campagne ‘Zaans op je bord’. Bij tal van restaurants tref je komende maand gerechten met typisch Zaanse ingrediënten op het menu. Een overzicht is te vinden op Zaans.nl.

Projectmanager Nienke Aussems: “We hebben al een interessante lijst van restaurants die meedoen. De chef-koks worden gevraagd gerechten te bedenken waarin Zaanse producten worden verwerkt en die op het menu te zetten. De Zaanstreek is een nijvere streek en veel draait om smaken, om food. Daar zijn we trots op, maar dat mogen we wat ons betreft nog veel meer uiten.”

Beroemde smaken

De Zaanstreek is van oudsher een streek van (smaak)makers. De Zaanse mayonaise en mosterd zijn beroemd. Maar iedereen kent ook wel de smaken van Lassie, Honig, Duyvis, Cacao de Zaan en niet te vergeten Verkade. Lokale ondernemers komen overigens nog altijd met nieuwe, succesvolle Zaanse smaken.
Heel november kan daar dus heerlijk van worden genoten. In tal van restaurants wordt komende maand ‘Zaans op je bord’ geserveerd. Chef-koks creëerden gerechten, soms hele menu’s, met écht Zaanse ingrediënten.

Speciale activiteiten en acties

Bij enkele ondernemers wordt het Zaans op het menu aangekleed met activiteiten of acties. Een voorbeeld is de actie van restaurant JP 1886, gevestigd in de oude chocoladefabriek van Verkade aan de Zaan. Zij

staan bekend om de favorieten van de kok, JP’s Favourites: mooi opgemaakte tussengerechtjes, die samen ook een lunch of voorgerecht kunnen vormen. Niet alleen serveert JP 1886 heel november twee Zaanse Favourites, bij de lunch krijg je bij elke bestelde Favourite er ook één cadeau.

Meer informatie over de campagne, speciale acties en de deelnemende restaurants zijn nu te vinden op Zaans.nl.