ZAANDAM - Strawinsky's Sacre du Printemps is een van de grote muzikale meesterwerken van de twintigste eeuw. Zonder "de Sacre" zou de wereld er anders uitzien, tenminste muzikaal gesproken.

Gerard Bouwhuis en Sepp Grotenhuis maakten deel uit van het roemruchte Amsterdam Piano Kwartet van Maarten Bon, dat als enige wereldwijd zijn eigen bewerking van de Sacre mocht uitvoeren. Strawinsky had bewerkingen van dit stuk uitdrukkelijk verboden, maar voor deze maakte hij een zeldzame uitzondering. Maar voor deze pianisten nog spannender, en misschien wel effectiever is Strawinsky's eigen bewerking voor piano quatre-mains. Hier en daar eigenlijk onmogelijk om tegelijkertijd op één klavier te spelen, maar daar weten deze twee wel raad mee.

De Sacre du Printemps is op zich al genoeg om voor naar de Vermaning te komen. De muziek was door Serge Diaghilev besteld voor zijn fameuze Ballets Russes. De voorstelling weerspiegelde zijn belangstelling voor primitieve Russische gebruiken en culturen, de choreografie was van de legendarische danser Rudolf Nurejev. Een jonge danseres danst tot de dood erop volgt, en is daarmee het lenteoffer dat gebracht moet worden. De eerste voorstelling van de Sacre in 1913 leidde tot veel rumoer en verdeeldheid onder het publiek, maar inmiddels is de muziek gaan behoren tot het meest gespeelde en geliefde twintigste-eeuwse repertoire. De intrigerende, sterk ritmische partituur bevat zoveel nieuws dat het ook nu nog een ware belevenis is om het stuk live te kunnen beluisteren.

Maar er is meer prachtigs die avond: Schubert's Fantasie in f-klein bijvoorbeeld. Mooiere muziek is er voor piano niet geschreven. En de tedere, respectvolle bewerkingen die György Kúrtag maakte van zes Bach-koralen...

zaterdag 15 februari, 20.15 uur, Vermaning Zaandam:
Gerard Bouwhuis en Sepp Grotenhuis, piano quatre-mains, Strawinsky, Schubert en Kúrtag.