WESTZAAN - De Zaanse bierbrouwers Lorenzo Rossi en Stan Beltz presenteren na 3 jaar voorbereidingswerk op 18 maart 3 nieuwe speciaalbieren. Al in 2017 brouwde zij hun eerste bieren, toen nog in de garage of op het balkon na het aanschaffen van een ‘startpakket bierbrouwen’. Nu zo’n 4 jaar later brengen zij na het testen van 69 verschillende recepten 3 speciaalbieren op de markt, genaamd JOOZY (een New England IPA), ICONIQ (een IPA) en ROSSO (een Belgisch blond bier). Met hun concept willen zij niet alleen topkwaliteit bieren produceren, maar ook de beleving rondom bier naar een hoger niveau tillen. Zij zijn brouwerij LOST.

‘Veel brouwers bewandelen dezelfde weg als die wij nu bewandelen’, vertelt Lorenzo. Het begint allemaal in de keuken met een kleine startset, waar je zo’n 5 liter bier mee brouwt. In onze vriendengroep houden we jaarlijks een wedstrijd, waarin we proberen op een creatieve manier elkaar in een thema te verslaan. In 2017 was het thema bierbrouwen, nadat een van de jongens een video op YouTube had gezien waarin vrij eenvoudig bier gebrouwen werd. De hele groep ging met een startpakket aan de slag en hield geheim wat zij gingen brouwen. Lorenzo won de wedstrijd met zijn witbier dat gebrouwen werd met citroen- en pruimschillen. Zijn bier werd verkozen tot lekkerste bier van de avond. Dit was het begin van een nieuwe passie, want al snel werden de potten en pannen ingewisseld voor een elektrische brouwketel en bleef het experimenteren doorgaan.

Van brouwen op het balkon tot professionele testbrouwlocatie
Zowel Stan als Lorenzo zijn altijd geinteresseerd in het ‘waarom?’ achter hoe iets gemaakt wordt. Daarom namen ze deel aan workshops, seminars en ook een opleiding bij het KU Leuven om steeds meer over de wetenschap achter bier te leren. ‘Hoe meer je in de stof gaat verdiepen, hoe meer je er achter komt dat bier brouwen een echte wetenschap is. Iedere beslissing die je in het proces maakt heeft invloed op hoe je bier smaakt’.

Het balkon en de keuken maakte plaats voor een professionele locatie, een loods met spoelkeuken in Westzaan. Bij pasteitjesmaker Marc Gosseling (Pastechi Caribe) konden ze gebruik maken van een hygienische omgeving met voldoende opslagruimte, maar ook een spoelkeuken en werkruimte waarin de bieren gemaakt konden worden. ‘Een stap die we graag wilde zetten’ vertelt Lorenzo. ‘Thuis konden we slechts 1 testbier per maand maken vanwege de ruimte. De berging zat helemaal vol met een klimaatkast en ingredienten. In de loods kunnen we nu tot 8 testbieren per maand maken en staan er 3 stellingkasten voor de opslag van grondstoffen.’

Bier voor het grote publiek ontwikkelen
Voordat ze de loods introkken, werd er veel gesproken over het maken van grote commerciele batches. ‘Het was vanaf het begin eigenlijk al onze droom om onze eigen gemaakte bieren bij de lokale slijterij en supermarkt in het schap en op het menu bij de horeca te zien’ vertelt Stan. ‘Alleen dan wilde we wel dat we echt wat unieks op de markt brachten, en niet gewoon een simpel bier en simpel concept neer zouden zetten. Daarom hebben we bewust gekozen om vooraf goed de tijd te nemen om de recepten te perfectioneren en een leuk concept voor onze toekomstige klanten op te zetten’.

Het concept: ‘Meer dan bier’
Het concept van LOST is volledig gericht om de ervaring rondom bier zo goed mogelijk te maken. Wat doet LOST dan anders dan andere brouwerijen? ‘Het gaat in de eerste instantie om te begrijpen wat een ervaring leuk maakt. In de horeca is dat bijvoorbeeld de persoonlijke benadering, de setting, de sfeer, maar natuurlijk ook wat er op het menu staat. Iedere horecaondernemer doet dat op zijn eigen unieke manier. Wij willen dan ook goed contact met iedere ondernemer hebben om te begrijpen wat hen uniek maakt, zodat we daarin mee kunnen denken.’ vertelt Lorenzo.

Veranderingen in de biersector
In een korte periode is de bierwereld erg divers geworden en is het marktaandeel speciaalbier naar zo’n 11% geklommen. Er zijn meer dan 100 verschillende stijlen bieren die allemaal unieke karakteristieken hebben. ‘Het kan daarom soms best wel complex worden’ vertelt Stan. ‘Wij bieden de horeca daarom standaard een gratis workshop aan waarin we op een interactieve manier de bieren van LOST leren kennen. Met die kennis kun je proactief ontdekken of een klant wellicht fan van het bier kan zijn. Juist met die persoonlijke aandacht naar je klanten toe kun je in onze ogen de bierdrinkers echt dat stapje extra meegeven’.

Tegelijkertijd vindt, zeker in deze Corona tijden, meer verkoop van speciaalbieren in de supermarkt en slijterijen plaats. De supermarkten melden een stijging van liefst 30% in de verkoop. Daardoor stijgt ook het aanbod in de schappen. Bierdrinkers maken daarom ook bewuster een keuze als ze voor het enorme schap in de winkel staan. ‘Wat wij geprobeerd hebben om anders te doen is door minder te denken in brouwersjargon en ons meer te verplaatsen in de consument. Daar is onze communicatie, maar ook onze verpakking op aangepast. In plaats van een wiskundig berekend getal van 0 tot 120 te geven aan de gemeten bitterheid, geven wij dat een score van 1 tot 5. Dat hebben we met nog 4 andere eigenschappen gedaan, zoals fruitigheid en zoetheid. Naar ons idee krijg je dan een beter beeld bij hoe een bier zal smaken, ook als je niet alle details van een bierstijl kent. Op die manier maak je makkelijker de stap om het bier te proberen.’

Een hoppige samenstelling
IPA’s behoren tot een inmiddels zeer populaire bierstijl dat binnen Nederland een top 5 marktaandeel heeft bedongen. Nog steeds zijn de Belgische bieren zoals een Blond, Witbier of Tripel de populairste speciaalbieren, maar de IPA neemt inmiddels plek 2 in de top 3 in. Kenmerkend in deze stijl is de grote hoeveelheid hop die tijdens het kookproces wordt toegevoegd, maar inmiddels ook in grote mate gedurende het rijpen van het bier toegevoegd wordt (dit heet dry-hop).

De bieren van LOST zijn alle 3 met de techniek van dry-hopping gemaakt. ‘Hop is zo’n prachtige smaakmaker wanneer het als dry-hop aan een bier wordt toegevoegd. Ook ons blond bier ROSSO is daarom voorzien van een dry-hop. Daarvoor hebben we een hop geselecteerd die citrustonen afgeeft, perfect voor een fris blond bier. Het mooie aan deze techniek is dat het amper bitterheid meegeeft en enkel de mooie smaken uit de hop trekt. Onze bieren zijn daardoor wel wat duurder dan die van de gemiddelde brouwerij, omdat we met deze techniek echt heel veel hop gebruiken.’ vertelt Lorenzo.

18 maart vers uit de tank
De bieren worden niet in de loods in Westzaan gemaakt, maar bij brouwerij Spierbier in Mijdrecht. De bieren zijn eind januari gebrouwen en liggen nu te rijpen voordat ze verpakt worden. ‘We werken samen met Richard (de eigenaar van Spierbier) voor de productie van ons bier. Door samen te werken met zo’n professionele partij, zorgen we er voor dat onze testbieren ook op grote schaal heerlijk worden.’ vertelt Stan.

Op 18 maart komt een bedrijf uit Deventer bij de brouwerij in Mijdrecht met een blikafvullijn langs om de bieren van LOST in blik af te vullen. ‘Om de kwaliteit van het bier zo lang mogelijk goed te houden, hebben we er voor gekozen om alles in blik te verpakken. Heel weinig brouwerijen hebben zo’n lijn, waardoor we speciaal een bedrijf uit Deventer moeten inhuren om dat te realiseren. Zij laden de lijn in een vrachtwagen in en bouwen die vervolgens in Mijdrecht weer op. Ook dat kost wat, maar we hebben er alles voor over om zo’n mooi mogelijk bier te maken. Blik maakt echt het verschil, want het blokkeert licht en lucht voor de volle 100%.’

Een spannend nieuw avontuur
De bieren zijn te pre-orderen via de website https://www.brouwerijlost.nl in verschillende pakketjes en worden direct na het inblikken naar de klanten verstuurd. Zo genieten zij van vers bier, direct uit de tanks.