ZAANSTAD - Het belang van toerisme voor de economie groeit ook in Zaanstad. Op basis van het gisteren gepubliceerde CBS onderzoek en cijfers van lokale toeristische bestemmingen concludeert Marketing Zaanstreek dat ook Zaanstad zich mag verheugen op meer bezoekers, meer overnachtingen en meer bestedingen.

Landelijk laat het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie in 2017 een stijging zien 0,1 procentpunt en komt daarmee op 4,3 procent. Driekwart hiervan is te danken aan toeristische bestedingen zoals overnachtingen, vermeldt het CBS onderzoek. In Zaanstad nam het aantal overnachtingen vorig jaar met 20% toe, mede te danken aan de forse groei van het aantal hotelkamers in Zaanstad van 512 naar 707. Een groei in aantal overnachting die zich lijkt voort te zetten, getuige de actuele CBS-cijfers over het eerste kwartaal van 2018 (67.500 t.o.v. 48.000 in 2017).

Meer bezoekers Zaanse toeristische bestemmingen
Topattractie de Zaanse Schans noteerde in 2017 een groei in het aantal buitenlandse bezoeken van circa 400.000 en is daarmee de grootste internationale attractie in Nederland. Het eerste half jaar van 2018 laat wederom een plus zien, laat directeur Maarten van der Meer weten. “Door de extreme zomerhitte is de stijging wel lichter dan voorgaande jaren”.

Andere Zaanse toeristische bestemmingen ervaren tevens groei van het aantal toeristen. De Zaansche Molen noteert een stijging van circa 4%. Het Zaans Museum verwelkomde, sneller dan verwacht, in de maand juli haar 100.000 bezoeker en kreeg in het eerste kwartaal van 2018 op de verschillende locaties van het museum ruim een kwart meer bezoekers dan in dezelfde periode vorig jaar. Windmill Cruises, nieuwe ondernemer op de Zaanse Schans, meldt vier tot vijf keer zoveel bezoekers in vergelijking met voorgaande jaren. Het MonetAtelier in het centrum van Zaandam boekte een bezoekersgroei van 50% in de eerste zes maanden van dit jaar. “Bezoekers uit 47 verschillende landen,” aldus Gert Schouten, voorzitter van de stichting Monet in Zaandam.

Zeker 10.000 bezoekers Zaanstore
Ook beleveniswinkel en VVV-punt Zaanstore bij station Zaandam krijgt volop aanloop van internationale toeristen. Sinds de opening in maart dit jaar verwezen zij ruim 10.000 bezoekers naar Zaanse toeristische bestemmingen zoals het Czaar Peterhuisje, de Zaanferry, het MonetAtelier en natuurlijk de Zaanse Schans. Storemanager Miranda Nijman: “Uit onze bezoekersregistratie blijkt dat zeker 70% van onze bezoekers uit het buitenland komt. Vooral veel uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Italië en Spanje.”

De kwaliteitstoerist
Lex Kruijver, directeur Marketing Zaanstreek, vindt het goed om te zien dat de Zaanstreek meer bezoekers trekt, die langer blijven en meer besteden. Kruijver: “Wij richten onze pijlen vooral op de zogenaamde kwaliteitstoerist, op bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in het bijzondere verhaal van de Zaanstreek. In dat licht bezien, ben ik ben vooral blij met het groeiend aantal toeristen op andere plekken dan de Zaanse Schans. De Schans blijft natuurlijk ons paradepaardje, maar we laten bezoekers ook graag kennis maken met al die andere plekken die het fascinerende verhaal van onze streek vertellen.”